Tubus metra B w Stodůlkach

Dziś relacja z wycieczki w poszukiwaniu tubusa metra. Zobaczyłam zdjęcie w internecie takiego powietrznego fragmentu metra linii B i zapragnęłam go ujrzeć na własne oczy. Wsiadłam więc do tegoż metra i dojechałam do stacji Lužiny, gdzie rozpoczęłam (krótką) wędrówkę po nowej części dzielnicy Stodůlky. Miałam też w planie na inny dzień zwiedzenie części historycznej, ale ze względu na pogodę nie wyszło, pewnie się tam wybiorę w sierpniu.

Jest to lewobrzeżna Praga. Tubus metra przechodzi nad częścią parku, który nosi nazwę Centrální park Stodůlky i który ma długość 1,5 km. To jest długość parku, nie tubusa :)
Na mapce poniżej zaznaczyłam stacje metra: Lužiny , gdzie wysiadłam, i Hůrka, gdzie z powrotem do metra wsiadłam, co było błędem, a to z tego powodu, że jechałam tylko jedną stację, do Nové Butovice, a jak się zorientowałam poniewczasie, szeroka promenada wiodła tam prosto z Hůrki i należało raczej się przejść i zobaczyć, co jeszcze jest w pobliżu.
Na zdjęciu satelitarnym widać tubus, przerzucony nad parkiem i stawem, który nazywa się Nepomucký rybník. Staw nie ma swojego hasła na Wikipedii (jeszcze), ale można o nim poczytać tutaj, na stronie o praskiej przyrodzie.

Po wyjściu ze stacji Lužiny należy się kierować na ulicę Archeologická.

Bez problemu znajdziemy przerzucone nad tubusem przejście, skąd zerkniemy na niego z góry.


Przy okazji podzielę się historią znalezioną w necie :) Właśnie wpisałam do wyszukiwarki frazę tubus metra, zastanawiając się, czy po polsku używa się takiego terminu i wyskoczył mi link do portalu iDNES, który opisywał, jak to dwa lata temu dwójka dzieci wspięła się na tubus, ale już nie umiała z niego zejść i musieli je stamtąd ściągnąć strażacy :)

Tubus ma 375 metrów długości, a w najwyższym punkcie wznosi się nad ziemią na 17 metrów. Został oddany do użytku w 1994 roku. Okna stopniowo zwiększają się przy wjeździe pociągu, żeby światło nie oślepiało podróżnych. Teraz czytam, że jest jeszcze drugi taki naziemny fragment na drugim końcu linii i wygląda na to, że mam kolejną wycieczkę zaplanowaną :) A jest przecież jeszcze trzeci, stacja Wyszehrad, tyle że tam metro jest podpięte na dole Nuselskiego mostu. W tym samym linku czytam, że na tubusie miałaby być umieszczona jakaś instalacja Davida Černého, ale jest to informacja z 2004 roku, więc pomysł nie został zrealizowany.























Na końcu spaceru stacja Hůrka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Majowa Praga 2023

Okropne to jest, żeby tak kompletnie nie mieć czasu na tego bloga. Zbliża się kolejny majowy wyjazd, a ja nawet nic nie napisałam o tym z ze...