David Černý w ataku :)

/fot. David Černý, z artykułu niżej zalinkowanego)

Prawie miesiąc temu internet obiegła informacja o nowym planowanym dziele Davida Černého.
Przeczytałam o tym tutaj. I zachęcam do zajrzenia!
Ma to być rodzaj przewiązki między dwoma budynkami w ulicy Lihovarská (ta ulica wyświetla mi się jako część Libni, a nie Vysočan; w ogóle to mam pomieszanie z poplątaniem i muszę się rozejrzeć za stroną internetową, która by jasno i wyraźnie mówiła, gdzie się dana ulica znajduje, w jakiej dzielnicy; ktoś zna?).
Przewiązki bardzo oryginalnej, bo w formie lokomotywy. To ma nawiązać do tzw. Kolbenki, jednego z największych czeskich zakładów przemysłowych, produkujących również lokomotywy. Wspominałam o tym w poście o przewiązce (nomen omen!) w ulicy Pod Pekárnami - link tu.
Dodatkowym natchnieniem dla artysty stał się obraz wiszący w gabinecie inwestora, a przedstawiający słynną katastrofę w 1895 roku na dworcu Montparnasse w Paryżu, kiedy to pociąg nie wyhamował na peronie i przebił ścianę dworca spadając na ulicę.
Nowe dzieło Černého ma być gotowe za dwa lata. Nie mogę się doczekać :) I mam nadzieję, że będzie jakoś publicznie dostępne!

To wszystko przypomniało mi się dziś rano, gdy kończyłam zapoznawanie się z albumem Praha 1848-1914, o którym napiszę następnym razem (dość tego lenistwa w domu!).

Tam właśnie znalazłam zdjęcie z Kolbenki:

Zajrzałam więc również do nabytej w zeszłym roku książki o Vysočanach.

Pozwolę sobie zreprodukować tu kilka stron :)


Siedzimy w domu!
I trochę sobie płakusiamy, że do Pragi w maju nie pojedziemy, choć już mamy nie tylko rezerwację na Żiżkowie, ale i bileciki :(
Gorzej, że i wyjazd w sierpniu tak naprawdę też stoi pod znakiem zapytania...
Ale cóż, nic się na to nie poradzi - będzie rok bez Pragi (w sumie prawie dwa!). Cholibka!

2 kwietnia 2020
Dziś się dowiedziałam o nowej rzeźbie/instalacji artysty, taki automobil, a jednocześnie robak na szpilce :)
Ponieważ, żeby nie zapeszyć, nie robię już żadnych planów na Pragę, wstawiam link tutaj, ku pamięci, gdy w końcu będzie można pojechać.
Brouk je umístěn ve Vyskočilově ulici 1461/2a, přímo na konci sjezdu z magistrály (ulice 5. května) v Praze 4, u administrativní budovy Alpha (zastávka MHD Brumlovka).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Majowa Praga 2023

Okropne to jest, żeby tak kompletnie nie mieć czasu na tego bloga. Zbliża się kolejny majowy wyjazd, a ja nawet nic nie napisałam o tym z ze...