Z moich czeskich lektur - "Praha 1848 - 1914: čtení nad dobovými fotografiemi "

Przeczytałam i wyoglądałam ten album fotografii Pragi i praskich postaci z siedmiu pierwszych dziesięcioleci istnienia fotografii.
Autorem jest Pavel Scheufler, a rzecz wyszła w 1984 roku.


Po przeczytaniu informacji o autorze na skrzydełku zajrzałam z ciekawości do internetu - czy Scheufler jeszcze w Muzeum pracuje. Byłoby to już 50 lat, ale wszystko jest przecież możliwe. Jak się dowiedziałam z Wikipedii, skończył tam pracę w 1988 roku i przeszedł do Muzeum Technicznego. Wykładał historię fotografii na FAMU, opublikował czterdzieści książek z tej dziedziny (!), przygotował 60 wystaw, a swe bogate zbiory prezentuje na stronach internetowych. Aż się boję tam zajrzeć, bo utonę :)
W każdym razie adres jest taki (również wersja angielska).




Album jest podzielony na pięć działów, każdy z nich ma krótki wstęp traktujący o historii danego miejsca lub aktywności, a potem następuje szereg reprodukcji.





Świetny ten kontrast między sacrum a profanum :)

Zachwycona jestem urodą tej dziewczyny (aktorki zresztą).

Sanitka :)

Boso, ale w ostrogach... znaczy w kapeluszu :)

Zaparkował przed znanym budynkiem... a taki automobil kojarzy mi się z Nowym Światem, gdzie mieszka wielbiciel i konstruktor takich aut.

Albumowi patronuje Eckert, najwybitniejszy przedstawiciel czeskiej fotografii XIX wieku.
Przy okazji - album zawiera również biogramy najważniejszych i najbardziej znanych fotografów ówczesnych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Majowa Praga 2023

Okropne to jest, żeby tak kompletnie nie mieć czasu na tego bloga. Zbliża się kolejny majowy wyjazd, a ja nawet nic nie napisałam o tym z ze...