Przewiązki na kampusie w Dejvicích

 To było moje marzenie od dłuższego czasu. No, może marzenie to za duże słowo - marzenia powinny być trudniejsze do spełnienia. Nazwijmy to celem wycieczki. W październiku zeszłego roku prasa zaczęła się rozpisywać o szklanych przewiązkach, które połączyły dwa budynki Wyższej Szkoły Chemiczno-Technologicznej (Vysoká škola chemicko-technologická v Praze) – VŠCHT. Uczelnia ta, założona pod tą nazwą w 1952 roku, ma jednak wcześniejsze korzenie, sięgające aż do XIX wieku (Politechnika). Najczęściej cytowana data to jednak rok 1920.
Spośród wymienionych w haśle na Wiki absolwentów znam tylko jednego - Otto Wichterle 😁

VŠCHT ma trzy główne budynki, a dwa z nich czyli A i B zostały właśnie połączone. Ich adres to ul. Technická, a przewiązki powstały nad ulicą Studentská. Połączone budynki były zaprojektowane przez  Antonína Engela (twórcę m.in. słynnej "Katedry" czyli budynku podolskiej stacji filtrów - vodárny) i od początku w planie były łączące je mostki, ale nie doszło do ich realizacji. Jak miały wyglądać, można zobaczyć pod tym linkiem. 

Ale może spójrzmy na mapę. Najlepiej będzie dojechać metrem do stacji Dejvická (zielona strzałka). Stamtąd czeka nas już tylko krótki spacer ulicą Technicką.


Myślałam, że z lotu ptaka będzie ciekawy widok, ale cóż, sprawa jest zbyt świeża i przewiązek jeszcze nie ma na zdjęciach z mapy.cz

Myślałam też - a raczej miałam nadzieję - że uda mi się zakraść do środka i przespacerować chociaż jednym z tych szklanych mostków... Zapomnijcie. Nie wiem, czy cerberzy z portierni strzegą wstępu na teren uczelni tylko z racji covidu czy zawsze 😁 Coś mi mówi, że to ta druga wersja jest prawdziwa, bo zdaje się widziałam jakieś bramki wewnątrz, czyli pewnie można przejść na podstawie karty magnetycznej dla studentów i pracowników. Cóż, nie to nie, nie pozostało mi nic innego, jak podziwiać nowe konstrukcje z zewnątrz.

Zostały one zaprojektowane przez studio OV-A, które wygrało konkurs w 2017 roku. Mają długość 24 metrów i jak widzimy nie potrzebują żadnej dodatkowej podpory. Z zewnątrz mają postać kryształów, a w środku są kosmicznie białe. Ich przekrój nawiązuje do chemii organicznej, a to do jądra benzenu (nie pytajcie, co to).

Zanim podzielę się zdjęciami, polecę jeszcze kilka artykułów z czeskiej prasy:

- relacja z montażu

- super to wygląda wieczorem

- jeszcze kilka zdjęć

- konstrukcyjne szczegóły można znaleźć tutaj 




























Zdjęcia z 13 sierpnia 2021 roku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Štencův dům jeszcze raz (na You Tube)

  Pisałam swego czasu o tej kamienicy , a dziś trafiłam na film o niej na profilu Adama Gebriana, który dość często przeglądam. Pan Gebrian ...