Willa własna Antonína Turka

Dzisiejsza notka to pendant do poprzedniej, bowiem traktuje o sąsiedniej willi, choć adres ma odmienny. Adres ten to ul. Dykova 2, a willę zaprojektował i postawił dla siebie Antonín Turek.

Przypominam, gdzie to się mieści - należy wysiąść z tranwaju na przystanku Vinohradská vodárna. Nawiasem mówiąc, taż wieża wodna również jest dziełem (imponującym!) Turka. Tak sobie myślę, że następnym razem wrzucę tu parę jej zdjęć.


Antonín Turek (1861-1916) był architektem, budowniczym i inżynierem. Ma swoją notkę na Wikipedii, więc odsyłam do niej po życiorys, a od siebie dodam tylko, że czuję się z panem Turkiem w szczególny sposób związana, bowiem nie tylko zaprojektował tę wieżę wodną, która jest bardzo fotogeniczna, ale na przykład nuselski ratusz, a przecież Nusle to moja dzielnica :) Był także autorem kaplicy św. Wacława na cmentarzu winohradskim, tam, gdzie pod jedną z arkad spoczywa Václav Havel. Piątą budowlą autorstwa Turka, która mnie dotyka osobiście (osobiście, bo byłam, obmacałam ręcznie i naocznie, obfotografowałam) jest vršovicka Rangherka. Chyba tyle.

A tutaj na Winohradach pan Turek sporo pracował, nic więc dziwnego, że właśnie w tej dzielnicy wybudował sobie dom. Przy ul. Dykovej nawet dwa, ale tylko w pierwszym z nich zamieszkał. Z żoną i pięciorgiem dzieci.
Reprezentacyjna willa neorenesansowa, w ulubionym przez tego budowniczego stylu, z nieodłączną dla francuskiej architektury końca XIX wieku wieżą. Zauważmy, że taka francuska wieża powstała również za płotem, w willi Kolbena, tyle że parę lat później. Dom Turka pochodzi bowiem z 1893 roku. Właściwie ostał się bez większej przebudowy do czasów dzisiejszych, choć Antonín Turek sprzedał go już w 1907 roku.

Nowa właścicielka, Aloisie Křivánková, żona fabrykanta z Winohradów, była zainteresowana bardziej adresem niż architekturą i wewnętrznym rozkładem willi, toteż postanowiła ją przebudować. Zwróciła się po projekt do Jana Kotěry, który postawił sobie radykalnie modernistyczną willę o ulicę dalej. Chyba zrobiła ona wielkie wrażenie na pani fabrykantowej, ale nie sprowokowała jej do rozleglejszych robót we własnym domu. Kotěra zaprojektował jedynie nowe wejście oraz nową dyspozycję wnętrz. Jak wyglądały te wnętrza oryginalnie, nie wiadomo, bowiem w archiwum Urzędu Budownictwa nie zachowały się plany.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Majowa Praga 2023

Okropne to jest, żeby tak kompletnie nie mieć czasu na tego bloga. Zbliża się kolejny majowy wyjazd, a ja nawet nic nie napisałam o tym z ze...